Besiruošdama atsakyti į klausimą “Nuo ko pradėti savo verslą ir kokie svarbiausi žingsniai bei jų eiliškumas?” kalbėjau net su savo verslo treneriu. Kai šia tema jau turėjau dvi nuomones, prie jų prisidėjo praeitos savaitės mano pašnekovės Renatos Navickės opinija, kuri remiasi ilgamete specialistės verslo patirtimi. Ji tik dar kartą patvirtina tai, kuo šiandien noriu su jumis pasidalinti ir prie kokių išvadų priėjau pati, turėdama savo dviejų verslų patirtį.
Tad NUO KO PRADĖTI? O gi nuo pasiryžimo klysti, mokytis ir leisti sau visa tai daryti! Turi suprasti, mielas skaitytojau, kad jei išties egzistuotų verslo kūrimo enciklopedija, kurios tiesos 100 proc. pasiteisina praktikoje, nesėkmingi verslai neegzistuotų, o laikinai sėkmingi nebankrutuotų. Geriau iškart į pradedančiojo verslininko lūkesčių sąrašą įsitraukti iššūkius bei klaidas, kurios tik sustiprins tave kaip žmogų, kaip vadovą, kaip verslo savininką. Jie suteiks tau daugiau ryžto, išminties ir išugdys naujų asmenybės bruožų.
Visuomet reikia gerai apgalvoti savo veiksmų planą – apsvarstyti kelis variantus, susirašyti galimybes, grėsmes, savo idėjos stipriąsias ir silpnąsias puses. Visgi nepamiršk, kad net jeigu prasėdėsi virš savo plano kelis mėnesius, eigoje gali pasirodyti, jog galėjai pagalvoti dar apie tą ir aną, trečią ir ketvirtą, tačiau nepradėjęs praktinių veiksmų, niekada galutinio klausimų ir atsakymų sąrašo neturėsi. Dėl to LABAI SVARBU IŠLAIKYTI BALANSĄ TARP MĄSTYMO IR VEIKIMO. Negalvojantys ir tik darantys dažniausiai susimoka “kvailumo mokestį”, tuo tarpu tik mąstantys – taip ir lieka stovėti vietoje, nepradeda ir nesukuria savo verslo.
Taigi, jei mūsų požiūriai bent daugmaž sutampa, toliau galime APŽVELGTI KELIS PRAKTIŠKUS ŽINGSNIUS, be kurių sunkiai įsivaizduoju bet kurio verslo pradžią.
PIRMIAUSIA, tau reikalinga IDĖJA. Kas bus tavo verslo pagrindas – koks produktas arba paslauga? Kuo jis skirsis nuo kitų? Kodėl žmonės turėtų jo norėti labiau negu kitų, panašių produktų? Kas bus tie žmonės, kurie jo norės?
Yra dar eilė klausimų, kuriuos šioje vietoje reikėtų užduoti, tačiau šia tema paruošiu atskirą įrašą 😉
ANTRA, pasidaryk bent minimalų rinkos tyrimą ir pasidomėk, AR TAVO SUGALVOTAS PRODUKTAS/PASLAUGA REIKALINGAS. Taip pat svarbu išsiaiškinti, KOKIĄ KAINĄ tavo tikslinis klientas būtų pasiruošęs už jį mokėti. Čia taip pat iškyla papildomų klausimų dėl tikslinio kliento paveikslo, produkto prieinamumo ir paskirstymo, panašių produktų buvimo/nebuvimo, sėkmės/nesėkmės istorijų. Apie tai taipogi kitą kartą galėsime pakalbėti plačiau arba gali komentaruose užduoti klausimus ir aš mielai į juos atsakysiu 😉
TREČIA, realiai SUKURK SUGALVOTĄ PRODUKTĄ/PASLAUGĄ ir PRADĖK JĮ PARDAVINĖTI. Bijai, kad nesi iki galo pasiruošęs? Tikėtina, kad taip ir yra. Visgi viskas neprivalo būti nuo pirmos akimirkos tobula. Tavo įsivaizdavimas bei lūkesčiai gali skirtis nuo kitų žmonių lūkesčių, todėl nepradėjęs ir neleidęs išbandyti, šitų dalykų nesižinosi. Be to, geriau šiek tiek mažiau idealiai, bet pradėti GREIČIAU ir pereiti prie kito žingsnio.
KETVIRTA, STEBĖK savo veiklos rezultatus, ANALIZUOK gaunamą grįžtamąjį ryšį ir pagal tai TOBULINK savo produktą/paslaugą bei verslo procesus. Tikėtina iš pirmųjų užsakovų sužinosi, jog produkto pateikimas galėtų būti patogesnis. Galbūt daliai klientų bus pernelyg sudėtingas atsiskaitymo arba gavimo/atsiėmimo procesas. O gal esi pernelyg geras rašytojas ir aprašymuose pažadi pernelyg tobulą paslaugą/produktą, kas užkelia lūkesčių kartelę, bet jos nepavyksta pasiekti, todėl atskirtis tarp klientų lūkesčių ir realaus rezultato yra tokia didelė, jog galiausiai jie lieka nusivylę? O gal atvirkščiai – esi sau toks savikritiškas, nuolat galvoji, kad reikėtų dar ir dar kažką pagerinti, kai tuo tarpu žmonės įsigiję tavo prekę ar paslaugą jaučiasi 100 proc. patenkinti! Toks variantas irgi galimas, tad neatmesk ir jo 😉
PENKTA, BURK aplink save TEISINGUS ŽMONES. Kokius turiu omeny? O gi tuos, kurie turi patirties versle, yra pozityvūs ir noriai dalinasi. Jūsų sritys gali kardinaliai skirtis, tačiau bendrąja prasme gyvensite tuo pačiu. Šios taisyklės esmę labai aiškiai pajutau įstojusi į verslo klubą. Nors ten nebuvo kito desertinės savininko, suvokiau, jog visi verslininkai susiduria su panašiais iššūkiais, kasdien turi spręsti panašius klausimus, nors jų specifika ir mastas gali gerokai skirtis. Visgi šios bendruomenės nariai yra orientuoti į augimą, tikslų pasiekimą, jų interesai sutampa. Be to, visą savo sąminingą suaugusio žmogaus gyvenimą laikausi nuostatos, jog BŪTINA šalia turėti stipresnių, daugiau pasiekusių ir kitaip pranašesnių žmonių, kurie natūraliai skatina tave pasitempti, tobulėti ir norėti išmokti daugiau. Man tai nekartą padėjo ir nuvedė ten, kur jausdavausi nepaprastai gerai!
Štai tokiais trumpais patarimais šiandien norėjau su visais pasidalinti. Kai kitą kartą pagalvosi nuo ko reikėtų pradėti savo verslą, užduok sau šiuos klausimus:
- Kokia yra mano idėja? Kuo ji skiriasi nuo kitų ir kodėl mano produkto/paslaugos tikslinis klientas turėtų norėtų labiau negu kitų, panašių į manąjį?
- Ar mano sugalvotas produktas/paslauga yra reikalingas? Kokią kainą klientai sutiktų už jį mokėti?
- Ar galiu sukurti pirminę versiją ir pradėti ją pardavinėti? Jei taip, tai padaryti reikia kuo greičiau!
- Koks yra pirmųjų klientų grįžtamąsis ryšis? Ką reikėtų tobulinti, kurias savybes ir verslo procesus gerinti?
- Ar aplink save turiu žmonių, kurie palaiko, padeda augti, mokytis ir tobulėti?
Ne mažiau svarbu yra tai, apie ką rašiau pačioje pradžioje – neapsiribok tik mąstymu! Faktas, jog reikia turėti planą ir gerai jį apgalvoti, tačiau nepradėjęs veikti, niekada nežinosi ką ir kaip geriausia daryti. Tad žvelk į viską drąsiai, pasitikėk savo idėja ir PRADĖK! Visada prisimink, jog bet kada galėsi grįžti į pradinį tašką, kuriame nedarei nieko, kad įgyvendintum savo sumanymą ir svajonę 😉
Su meile ir šypsena,
Tavo Liu