Šiandienos įrašą noriu skirti praeitų metų apibendrinimui, rubrikos “Pirmadieniai apie verslą” uždarymui ir prognozių 2021 m. verslo bei komunikacijos srityse apžvalgai. Nei liežuvis apsiverčia, nei pirštai sutinka rašyti, kad 2020-eji buvo neįprasti ir kupini iššūkių. Atrodo, kad kitokių apibūdinimų nebeliko 🙂 taip, jie tokie ir buvo, tačiau pažiūrėkime konkrečiau, su kokiais klausimais susidūrėte, kokius juos kėlėte ir į kokius mano naudojamuose kanaluose ieškojote atsakymų.
Prieš pradedama savo rubriką “Pirmadieniai apie verslą”, savo sekėjų tarpe paklausiau, kokių su verslu susijusių klausimų jie turi. Tuo metu gavau 52 įdomius, išties naudingus ir skirtingus klausimus (taip, būtent šis skaičius ir paskatino pagalvoti apie 52 pirmadienius metuose, kuomet galėčiau rašyti šia tema). Dalį jų apjungiau savo išsamiuose įrašuose, dalį aprašiau trumpesniuose Instagramo įrašuose, o dalį praleidau, tačiau čia vieni populiariausių ir Jums svarbiausių:
- Ar nebaisu investuoti pradžioje? Juk tiek pinigų reikia nuomai, žaliavoms, algoms ir t.t.
- 5 must know prieš pradedant nuosavą verslą?
- Nuo ko pradėti nuosavą verslą?
- Kokia verslo sritis geriausia ir nuo ko pradėti?
- Kokie žingsniai verslo pradžioje svarbiausi ir koks jų eiliškumas geriausias?
- Nuo ko pradėjote, kaip atrodė Jūsų verslo pradžia?
- Nebenoriu dirbti kažkam, noriu būti SAU BOSE. Kaip tai padaryti?
- Kokių sunkumų buvo, ar palengvėjo metams bėgant?
- Kiek įtakos verslo sėkmei turi verslininko asmeninės savybės?
- Biurokratiniai klausimai – leidimai, pažymos, mokesčiai ir kt.
- Idėją turiu – kas toliau?
- Kaip pritraukti klientų verslo pradžioje?
Ir taip toliau, ir panašiai. Kažkas klausė labai konkrečių klausimų apie kepyklėlės įrengimą – leidimus, įrangos kainas, tiekėjų atranką, receptūrų kūrimą ir technologinių kortelių sudarymą. Kažkam atrodė, kad parašius verslo sritį, pvz. kirpykla, tai nuskambės kaip klausimas, į kurį įmanoma atsakyti 🙂
Į didžiąją šių klausimų dalį tikrai atsakiau. Tiek savo tinklaraščio įrašuose (jų su šiuo jau bus 30!), tiek asmeniškai man rašiusiems. Turėjau ir nemažai asmeninių konsultacijų, kurių pagrindiniai klausimai buvo apie išorinę komunikaciją – Kaip tinkamai surašyti informaciją savo tinklalapyje? Kaip save pristatyti ir pozicionuoti rinkoje? Kaip atrasti išskirtinumą? Kaip ir apie ką komunikuoti socialiniuose tinkluose?; o taip pat apie vidinę komunikaciją – kaip susitvarkyti su darbuotojais? Kaip tinkamai deleguoti jiems darbus? Kaip padaryti, kad visi dirbtų kaip kumštis? Kaip išlaikyti balansą tarp draugiškos atmosferos ir vadovo autoriteto bei rezultatų siekimo?
Pastarieji klausimai 2020-aisiais daugumai buvo bene opiausi. Kadangi vieniems reikėjo mažinti kolektyvą arba perkelti jį į nuotolinį darbą, kažkam dalį darbuotojų teko išlydėti į prastovas, o kažkam kaip tik tai buvo vieni sėkmingiausių metų, todėl reikėjo tvarkytis ne tik su užsakymų gausa, bet ir komandos augimu ir su tuo susijusiais procesais! Svarbiausia, kad absoliučiai visais atvejais, vienaip ar kitaip susitvarkėme, nemažai naujo išmokome ir dėl to tiek antrąjį karantiną, tiek 2021-uosius pasitikome kur kas ramesni.
O ką, anot verslo ir komunikacijos specialistų, žada mums 2021 metai?
Kiek teko domėtis autoritetingų specialistų nuomone, dauguma jų tarsi susitarusi kalba apie tai, kad ir 2021 metais laukia daug neapibrėžtumo, kuris turės bene daugiausia įtakos sprendimams tiek verslo, tiek komunikacijos srityse. Aš lygiai taip pat pritarčiau, kad viena vertingiausių praeitais metais gautų pamokų – žmogus planuoja, o Dievas juokiasi. Jei anksčiau buvo įprasta sudaryti 3-5 metų planus, kreivai buvo žiūrima į tuos, kurie bent metų-dviejų plano neturi, tai šiemet mes suprantame, kad laimi tie, kurie turi ilgalaikę viziją, tačiau yra lankstūs, kūrybiški ir geba greitai prisitaikyti prie sparčiai kintančių rinkos sąlygų. Nuo šiol vertingiausi vadovai bus tie, kurie dirba vadovaudamiesi 50:50 – pusiau širdimi bei intuicija ir pusiau logika bei faktiniais duomenimis.
Kokie veiksmai ir sprendimai išties bus itin reikšmingi?
Pirmoje vietoje, be abejonės, bus žmonių saugumas ir sveikata. Tai turės įtakos pardavimų būdams, produktų tiekimo grandinėms ir, ne išimtis, komunikacijai ne tik su vartotojais, bet ir su darbuotojais, su valstybinėmis institucijomis ir kt. Čia reikšmingas bus bendradarbiavimas su visomis suinteresuotomis grupėmis.
Kas ne mažiau svarbu – vartotojai tampa vis labiau negailestingi socialiai neatsakingiems prekių ženklams ir vis labiau myli tuos, kurie bent dalinai diegia ar palaiko tvarius sprendimus. Tai labai ryškus, lengvai pastebimas dalykas socialiniuose tinkluose, bet ir galutiniams pirkėjų pasirinkimams turės vis didesnę įtaką. Dėl to tai svarbus signalas ne tik dideliems, bet ir mažiems verslams.
Gera žinia ta, kad vis labiau prarandant kontrolę viešosios informacijos sklaidoje, vis labiau plintant informacinėms atakoms ir melagienoms, vartotojai ieško profesionalios ir patikrintos informacijos, todėl yra linkę susimokėti už tokį turinį internete. Po daugybės metų neišsemiamo ir kartais net beverčiu tapusio turinio, tai didžiulė atgaiva ir džiaugsmas vertingo turinio kūrėjams!
Taigi, nors artimiausiu metu dar prognozuojama stagnacija, pavasarį šioks toks palengvėjimas, susijęs su vakcinavimu, vasarą dauguma yra linkusi įsivaizduoti be galo sėkmingą! Manoma, kad bus vartojimo bumas – vartotojai bus pasiilgę patirčių, kelionių, bus pasitaupę pinigų, todėl laukia išties pozityvus laikotarpis, o ruduo parodys tikrąją mūsų ekonominę situaciją. Pastaroji tikiu, kad irgi bus gera, nes visgi turime pripažinti, kad toli gražų ne visiems 2020-ieji buvo prasti. Kažkam jie buvo sunkesni, bet tai nereiškia, kad taip bus visada. Tuo tarpu mums visiems linkiu priimti neapibrėžtumą kaip duotybę ar netgi naują žaidimo taisyklę. Vargu, ar tempas sulėtės, tad kuo greičiau išmoksime prisitaikyti, būti kūrybiški ir bėgti rezultatyvius sprintus vietoj ilgų maratonų, tuo didesnė tikimybė, kad švęsime savo sėkmę ant aukščiausio apdovanojimų pjedestalo 😉
Didžiausios sėkmės Jums asmeniškai ir Jūsų verslams linkėdama!
Liu
P.S. Tai, kad parašiau apibendrinimą, nereiškia, kad neberašysiu tinklaraštyje. Atvirkščiai! Jau sugalvojau naują rubriką, kurią kurti pradėsiu jau artimiausiu metu. Esu įsitikinusi, jog jos turinys Jums bus įdomus, vertingas ir įtraukiantis 🙂
Nuotraukos: Gabija Monika Vainiutė, www.silkandkisses.com
Labai geras straipsnis ir įžvalgos. Tikslu, konkretu, išsamu. Esi viena iš nedaugelio, kuri gali rašyti ar patarti, nes pati buvai priversta praeiti visą sudėtingą laikotarpį. Ir Tau puikiai sekėsi, na, bent jau iš šono atrodo. Vertinu rezultatą. Manau, kad praėję metai atvėrė duris tiems, kurie yra linkę sunkiomis sąlygomis kopti į kalną, o ne ristis nuo jo.
Labai lauksiu naujos rubrikos. Tam tikromis gyvenimo akimirkomis esi man Role model. Tikrai😉😘